tirsdag 30. mars 2010

I år er det McLaren alle vil etterligne

Mclaren Wing I fjor var det den doble diffuseren til Brawn, Williams og Toyota som var det uventede, nye aerotrikset som de andre teamene måtte jobbe hardt for å etterligne. I år er det McLarens «smarte bakvinge», eller «F-duct» som den kalles på fagspråket, som er løsningen konkurrentene forsøker å få kopiert snarest mulig.

BMW Sauber hadde allerede sin versjon av «F-duct» klar til Australias Grand Prix, men har valgt å utsette introduksjonen til de er blitt sikrere på hvordan de skal utnytte den. At de kunne være så tidlig ute, skyldes at de brukte deler av løsningen allerede i Singapores Grand Prix i fjor.

Neste team som forventes å komme med et system som fjerner trykket fra bakvingen når bilen går rett framover, er Williams. Ifølge Sam Michael håper de å ha sin versjon klar allerede til Kinas Grand Prix. Andre team som jobber for å konstruere lignende systemer, er Force India, Ferrari, Red Bull og Mercedes GP.

Mercedes GP har som mål å ha en løsning klar til Spanias Grand Prix, men det ryktes at de sliter med å finne store nok kanaler i chassiset som luften kan gå gjennom. På grunn av homologeringsreglene er det nemlig ikke lov å lage nye kanaler til luften som skal sendes mot bakvingen, og de må derfor bruke hulrom som opprinnelig var tiltenkt kabler, slanger og lignende. Det er derfor sannsynlig at de andre teamene også har problemer med dette.

De eneste som har gjort det klart at de ikke kommer til å bruke ressurser på å konstruere sin egen versjon av «F-duct», er Renault F1.

2010 skulle etter planen være det første året der man virkelig skulle redusere pengeforbruket i Formel 1. Men så lenge man holder på på denne måten, går det vel ikke lenge før man er tilbake på de gamle budsjettene igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar